Gymnázium Dačice | 70 let

Matematický náboj 2025

Ve čtvrtek 13. března se deset studentů dačického gymnázia vydalo do Prahy na soutěž Matematický náboj. Jak to probíhalo a jak to dopadlo? Dozvíte se v článku pana učitele Nemčika...

3 minuty ke čtení vloženo před měsícem

Náboj je týmová soutěž středoškoláků v řešení matematických úloh, která probíhá ve dvou kategoriích - juniorské  (1. a 2. ročníky středních škol) a seniorské (3. a 4. ročníky SŠ). Po příjezdu do hlavního města jsme se ubytovali v hostelu Plus a večer si zpříjemnili deskovými hrami v Kavárně deskových her zvané Geekárna.

Soutěž se konala v pátek v Top Hotelu Praha. V kategorii Junior naše gymnázium reprezentovaly studentky kvinty, které se v silné konkurenci umístily na 132. místě v ČR a 627. celkově z necelých 800 týmů (Česko, Estonsko, Írán, Maďarsko, Maroko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko Slovinsko, Spojené království, Švýcarsko Uzbekistán). Pro holky to byla první a pevně věřím, že ne poslední zkušenost. V kategorii Senior soutěžili tři maturanti a dva studenti 2. ročníku. Během časového limitu sto dvaceti minut na řešení příkladů sbírali body průběžně a nakonec skončili na 106.  místě ze 144 českých týmů a celkově 446. ze 743 týmů. Pro Klárku Pechovou a Honzu Utíkala, kteří budou za dva měsíce maturovat, to byla poslední akce z mnoha.

Po soutěži následoval přesun na Florenc a cesta domů. Všem studentům patří poděkování za skvělou reprezentaci školy.

Jak celou akci hodnotili studenti sami? Zadání znělo: Pro hodnocení použij pět slov:

Nikola Březinová: Stres, radost, rychlost, pomoc, tým 
Lejla Popelková: Zábavná, společenská, inspirující, omlazující, úžasná 
Denisa Doubková: Bomba, zábava, vědomosti, zajímavosti, pecka
Hana Janáková: Společenská, příjemná, pestrá, zábavná, intenzivní
Petr Blaha: Free bageta rovná se spokojenost
Klára Pechová: Pohodová, zábavná, motivující, došla slova
Dorota Mátlová: Zábava, únava, stresík, chození, trdelník

A na závěr jedna z oblíbených, a naopak jedna z nejméně oblíbených úloh letošního ročníku náboje.

Takže jakou úlohu by si studenti dali klidně ještě jednou?

David si myslí dvojmístné číslo složené ze dvou nenulových cifer. Když toto číslo vynásobil číslem s prohozenými ciframi, vyšlo mu čtyřmístné číslo s počáteční cifrou 3 a s koncovou 7. Jaké bylo větší z obou vynásobených čísel?
Výsledek: 93

Jakou úlohu už žáci nechtějí nikdy vidět?

Krteček chce osázet svoji šestiúhelníkovou zahrádku dvěma druhy květin: fialkami a pampeliškami. Na každý ze šesti záhonů, které dohromady tvoří pravidelný šestiúhelník, zasadí buď fialky, nebo pampelišky. Jedno takové rozmístění květin je na obrázku. Kolika způsoby to může udělat, pokud chce mít alespoň na jedné dvojici sousedících záhonů stejný druh květin? Poznámka: Rozmístění lišící se symetrií (otočením nebo převrácením) stále považujeme za různá.

Výsledek: 62

 

Jakub Nemčik, vyučující matematiky a fyziky

Vloženo Od
zpět nahoru